Czy masz w sobie lęk?
Dzieci nie potrafią wytłumaczyć, co dzieje się w ich umyśle – wszelkie problemy emocjonalne manifestują poprzez swoje ciało i zachowanie. Drżenie rąk, szybkie i mocne bicie serca, nadmierna płaczliwość, rozdrażnienie, czasem – agresja, reakcje nieadekwatne do sytuacji i wagi problemu, trudności z zasypianiem, częste wybudzanie się w nocy, a nawet koszmary senne.
Lęk to uczucie permanentnego niepokoju przybierającego postać metaforycznego „kamienia przygniatającego serce” lub „ kaktusa kłującego gardło”. Lęk u dzieci może przybierać różne postaci - może objawiać się bólami somatycznymi (głowy, brzucha, mięśni, które są zawsze napięte – jakby gotowe do obrony przed czymś nieokreślonym, przed jakimś nieopisanym, niezidentyfikowanym zagrożeniem…).
Najczęstszymi aktywatorami lękowymi są (paradoksalnie) sytuacje domowe – rodzinne, nowe sytuacje, zmiany w życiu dziecka (rozpoczęcie przedszkola lub szkoły), śmierć bliskiej osoby, narodziny rodzeństwa, rozwód rodziców. Jednak najczęstszym źródłem lęków dziecięcych jest niedostateczne zaspokojenie ich potrzeb emocjonalnych przez rodziców. Poczucie bezpieczeństwa i stabilności oraz troska o emocje dziecka – to priorytet w jego prawidłowym rozwoju psychicznym i fizycznym. Rozmowy, bycie z dzieckiem, poświęcanie mu czasu i uwagi, aktywne słuchanie, bycie uważnym na to, co mówi i sygnalizuje, niebagatelizowanie żadnych symptomów i informacji – to zadanie dla troskliwego i empatycznego rodzica. Wspomagająco i kojąco na wzburzone emocje działa również aromaterapia, ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne. Pomóc też może psycholog przedszkolny i szkolny, który jest dostępny w każdej placówce edukacyjnej.
Tłumione lub bagatelizowane lęki dziecięce mogą „zaatakować” ze zdwojoną siłą w okresie dorastania i dojrzewania – kiedy mózg nastolatka przechodzi swoistą metamorfozę i zmianę organizacji szczególności na płaszczyźnie emocjonalnej i w obrębie kształtowania się umiejętności społecznych oraz interpretowania i odczytywanie sytuacji społecznych.
Lęki nastolatków objawiają się często brakiem akceptacji swojej fizyczności, awersją do własnego ciała lub nadmiernym dbaniem o nie, a to bierze swój początek z braku poczucia własnej wartości.
Nastolatkowie często odczuwają napady lękowe – które uwidoczniają się jako lęki separacyjne czy fobie społeczne. Rozmowa i konfrontacja z obcymi osobami powoduje u nich dyskomfort i społeczne wycofanie. Lęki mogą również dawać objawy fizycznie (somatyczne) – szybki i płytki oddech, kołatanie serca, zawroty głowy, mdłości.
Zanim podejmiemy decyzję o farmakoterapii - zacznijmy od rozmowy, konsultacji z psychologiem lub psychoterapii.
Lęk to uczucie permanentnego niepokoju przybierającego postać metaforycznego „kamienia przygniatającego serce” lub „ kaktusa kłującego gardło”. Lęk u dzieci może przybierać różne postaci - może objawiać się bólami somatycznymi (głowy, brzucha, mięśni, które są zawsze napięte – jakby gotowe do obrony przed czymś nieokreślonym, przed jakimś nieopisanym, niezidentyfikowanym zagrożeniem…).
Dziecko i lęk
Dziecko boi się, że stanie się coś złego, niedobrego i jest całkowicie bezradne, wyobraża sobie coś, co tak naprawdę nigdy się nie wydarzy – to tylko spirala lęku narasta i zapętla się – co powoduje coraz większy stres i niemożność ucieczki z tej sytuacji.Najczęstszymi aktywatorami lękowymi są (paradoksalnie) sytuacje domowe – rodzinne, nowe sytuacje, zmiany w życiu dziecka (rozpoczęcie przedszkola lub szkoły), śmierć bliskiej osoby, narodziny rodzeństwa, rozwód rodziców. Jednak najczęstszym źródłem lęków dziecięcych jest niedostateczne zaspokojenie ich potrzeb emocjonalnych przez rodziców. Poczucie bezpieczeństwa i stabilności oraz troska o emocje dziecka – to priorytet w jego prawidłowym rozwoju psychicznym i fizycznym. Rozmowy, bycie z dzieckiem, poświęcanie mu czasu i uwagi, aktywne słuchanie, bycie uważnym na to, co mówi i sygnalizuje, niebagatelizowanie żadnych symptomów i informacji – to zadanie dla troskliwego i empatycznego rodzica. Wspomagająco i kojąco na wzburzone emocje działa również aromaterapia, ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne. Pomóc też może psycholog przedszkolny i szkolny, który jest dostępny w każdej placówce edukacyjnej.
Tłumione lub bagatelizowane lęki dziecięce mogą „zaatakować” ze zdwojoną siłą w okresie dorastania i dojrzewania – kiedy mózg nastolatka przechodzi swoistą metamorfozę i zmianę organizacji szczególności na płaszczyźnie emocjonalnej i w obrębie kształtowania się umiejętności społecznych oraz interpretowania i odczytywanie sytuacji społecznych.
Lęki nastolatków objawiają się często brakiem akceptacji swojej fizyczności, awersją do własnego ciała lub nadmiernym dbaniem o nie, a to bierze swój początek z braku poczucia własnej wartości.
Nastolatkowie często odczuwają napady lękowe – które uwidoczniają się jako lęki separacyjne czy fobie społeczne. Rozmowa i konfrontacja z obcymi osobami powoduje u nich dyskomfort i społeczne wycofanie. Lęki mogą również dawać objawy fizycznie (somatyczne) – szybki i płytki oddech, kołatanie serca, zawroty głowy, mdłości.
Zanim podejmiemy decyzję o farmakoterapii - zacznijmy od rozmowy, konsultacji z psychologiem lub psychoterapii.
Co zrobić, gdy zorientujesz się, że masz lęki
- Zgłoś dorosłej osobie np. rodzicowi.
- Idź do pedagoga szkolnego. Opowiedz, co Ci jest.
- Idź do psychologa lub psychiatry – konsultacja z fachowcami jest konieczna. Ocenią Twój stan i skierują na odpowiedną terapię. Do psychiatry nie musisz mieć skierowania. Do psychologa na NFZ skieruje Cię lekarz psychiatra.
- Zadzwoń pod numer (22) 270 11 65. Od poniedziałku do czwartku od 18:00 do 21:00 można anonimowo otrzymać bezpłatne wsparcie.
- Zadzwoń pod numer 116111.
- Zadzwoń pod numer 800 119 119.
- Napisz email psycholog@stowarzyszenieanimo.pl