Pedagog

Jak pokolenie Z może poradzić sobie z hejtem w internecie?

Jak pokolenie Z może poradzić sobie z hejtem w internecie?

Napisane przez: Lidia Chmielewska ()
Liczba odpowiedzi: 0

Jak pokolenie Z może poradzić sobie z hejtem w internecie?


r_hejtout-tmobile_LR_ban.jpg
Życie w czasach, kiedy różne bariery zostały zniesione, wiąże się także z wieloma zagrożeniami. Choć internet daje nam wręcz nieograniczone możliwości kontaktu z innymi, jednocześnie umożliwia przekraczanie granicy szacunku względem drugiej osoby. Hejt w sieci niestety szybko się rozprzestrzenia i trudno go zatrzymać. Jak można  wspierać młode osoby? O tym mówi kampania #HEJTOUT realizowana przez Fundację SEXEDPL i T-Mobile Polska.

Nowe technologie są obecne w naszym życiu – zarówno zawodowym, jak i prywatnym. Ułatwiają one codzienną pracę, nawiązywanie i utrzymywanie relacji, rozwijanie swoich pasji czy edukację. Korzystamy z nich tak często i swobodnie, że czasem nie zastanawiamy się nad tym, czy niosą ze sobą jakieś zagrożenia. A tymczasem łatwość, z jaką poprzez social media można wyrażać swoją opinię, sprawia, że w sieci coraz częściej pojawiają się negatywne komentarze na temat wyglądu, zachowania czy innych aspektów życia drugiej osoby. Niestety nie da się ich całkowicie wyeliminować. Jak więc młodzi ludzie mogą sobie z nimi poradzić? Jak wpływają one na ich samoocenę?

Pokolenie Z – czy potrafią żyć bez sieci?

Niewątpliwie dzieci i młodzież spędzają w sieci dużo wolnego czasu, ale nie zdają sobie często sprawy z konsekwencji, jakie to za sobą niesie. Z badania EY Polska „Ostrożni w Sieci”  wynika, że 34% nastolatków surfuje w sieci minimum 4 godziny dziennie. W weekendy odsetek ten wzrasta do 60%, a dodatkowo prawie 20% badanych spędza online ponad 8 godzin. Jednakże z tego samego badania wynika, że poziom świadomości wśród polskich nastolatków w wieku 10-17 lat na temat wirtualnych ryzyk pozostaje na niskim poziomie. Co więcej, 39%. ankietowanych przyznaje, że rodzice nie wyznaczają im żadnych ograniczeń czasowych na korzystanie z internetu. Czy faktycznie więc ta swoboda jest dobra i bezpieczna? Niestety nie do końca – wiele młodych osób nie potrafi sobie poradzić z cyfrowym światem i tym, co ich tam spotyka. Według raportu „Global 2023 Gen Z & Millenial Survey”  przygotowanego przez firmę Deloitte, aż 46% osób z pokolenia Z twierdzi, że social media sprawiają, że czują się oni samotni i niewystarczający, a 45% z nich odczuwa presję, aby być obecnym w przestrzeni internetowej. Młodzi ludzie, którzy dopiero uczą się życia, nie są gotowi na to, co może ich spotkać w sieci – zwłaszcza jeśli myślimy o przykrych doświadczeniach, jak np. otrzymywanie negatywnych informacji na temat swojego wyglądu, ubioru, zachowania, tożsamości, poglądów. Kumulują w sobie tę masę niemiłych, często wulgarnych komentarzy, bo nie wiedzą, jak poradzić sobie w takiej sytuacji. Bo właściwie co można zrobić z hejtem, który wdarł się do sieci i nie zna żadnych granic?

#HEJTOUT

Wyeliminowanie mowy nienawiści jest praktycznie niemożliwe. Ale można zmniejszyć jej moc – i to w dość prosty sposób. To podstawowe założenie przyświeca twórcom internetowym, którzy biorą udział w kampanii realizowanej przez Fundację SEXEDPL i T-Mobile Polska – #HEJTOUT. Założeniem projektu jest przede wszystkim poszerzenie świadomości na temat hejtu w celu szybszego rozpoznawania takich treści w internecie oraz wyposażenie młodych osób w narzędzia i strategie minimalizujące negatywne skutki psychologiczne doświadczania hejtu. A co jest wiarygodnym przesłaniem dla młodych użytkowników sieci? Autentyczne doświadczenia znanych TikTokerów i influencerów. Dlatego do współpracy w projekcie zaproszone zostały osoby, które aktywnie działają w mediach społecznościowych i wielokrotnie spotykały się z hejtem, m.in. Aleksandra CedroSynmojegotatyStewunia czy Karlisstas. Współkoordynatorką cyklu jest edukatorka Aga Szuścik.

Anonimowe konsultacje

Dodatkowo zaplanowany jest cykl dyżurów, podczas których osoby specjalizujące się w pomocy udzielą odpowiedzi na nurtujące pytania. Wszyscy eksperci: psycholog, pedagożka, psychiatra, prawnik czy edukator biorący udział w akcji #HEJTOUT, będą dostępni w aplikacji Tellonym, umożliwiającej zadawanie pytań anonimowo i gwarantującej poczucie bezpieczeństwa. Dyżury zaplanowano w następujących terminach:
  • 29.12 psychiatria: PIOTR KUDŁACZ
  • 5.01 prawo: MATEUSZ WĄSIK
  • 26.01 psychologia: MICHAŁ TĘCZA
Ponadto w styczniu zrealizowane zostaną dwa warsztaty dla osób pracujących z młodymi ludźmi, mających bezpośredni wpływa na ich zdrowie psychiczne i seksualne. Zwieńczeniem projektu będzie publikacja trzech scenariuszy lekcji do wykorzystania w pracy z młodzieżą na temat hejtu. Szczegółowe informacje o warsztatach i scenariuszach lekcji dostępne będą na stronie projektu: https://sexed.pl/projekty/hejtout-sexedpl-tmobile/.

W trudnych sytuacjach można również skontaktować się ze specjalistami za pomocą Antyprzemocowej Linii Pomocy Fundacji SEXEDPL, której parterem technologicznym został T-Mobile Polska. Jej numer to 720 720 020.

Rozmowa i wsparcie

Co na co dzień mogą zrobić rodzice, aby pomóc swoim dzieciom w takich sytuacjach? Kluczowa jest na pewno rozmowa i budowanie zaufania – dzięki temu nastolatek łatwiej podzieli się z nami swoimi, często trudnymi, przeżyciami. Warto też rozmawiać z nim o tym, jakie zagrożenia czyhają w sieci i uświadamiać go, czym jest mowa nienawiści i jakie konsekwencje niesie tego typu zachowanie. Dobrze też ograniczyć czas, jaki dziecko spędza w sieci – ustalić określone godziny korzystania z social mediów, a pozostałą część wolnego czasu spędzać razem, np. wyjść rodzinnie do kina lub na spacer.

Bądź pewny w sieci

Zachęcamy również do zapoznania się z materiałami drugiej edycji ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej T-Mobile „Pewni w sieci”, która w tym roku została ona objęta patronatem NASK i Ministerstwa Cyfryzacji.
W tegorocznej edycji na tapet zostały wzięte zagadnienia takie jak m.in.: prywatność dzieci w sieci, sztuczna inteligencja, higiena cyfrowa czy niebezpieczne treści dla dzieci w internecie. Wszystkie odcinki dostępne są na  . Strona kampanii www.pewniwsieci.pl oferuje również artykuły eksperckie, które pomogą zgłębić temat bezpieczeństwa w sieci.

Źródła:
  • https://www.ey.com/pl_pl/news/2023/05/ey-ostrozni-w-sieci-mlodzi-w-internecie
  • https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/si/Documents/deloitte-2023-genz-millennial-survey.pdf