Doradca zawodowy

Kompetencje twarde i miękkie

Kompetencje twarde i miękkie

Napisane przez: Katarzyna Szymańska ()
Liczba odpowiedzi: 0


KOMPETENCJE TWARDE I MIĘKKIE

W procesie rekrutacji danego kandydata w pierwszej kolejności sprawdzane są jego umiejętności, wykształcenie i doświadczenie zawodowe. Jednak czy te są najważniejsze przy wyborze kandydata? Okazuje się, że nie tylko wiedza i doświadczenie świadczą o atrakcyjności pracownika. Coraz większą wagę przywiązuje się do tzw. kompetencji miękkich. Czym są i jakie mają znaczenie?

Kompetencje miękkie i twarde prezentują pełny obraz potencjalnego pracownika. Świadczą one o jego charakterze, wartościach, zdobytym dotychczas wykształceniu i umiejętnościach.

 

Czym są kompetencje twarde

Do kompetencji twardych zalicza się umiejętności i wiedzę, które da się przetestować lub potwierdzić certyfikatami czy dyplomami. Ogólnie rzecz biorąc, tego typu kompetencje zdobywa się w procesie kształcenia czy drogą własnych doświadczeń. Kompetencje twarde można nabywać i doskonalić przez całe życie poprzez praktykę i doskonalenie umiejętności. Przykładami kompetencji twardych może być na przykład znajomość języków obcych, obsługa programów komputerowych czy obsługa maszyn.

 

Czym są kompetencje miękkie

Jeśli chodzi o kompetencje miękkie, są to cechy charakteru, zdolności interpersonalne i społeczne oraz wszystko to, co określa naszą postawę i system wartości. Nie są zatem wymierne w przeciwieństwie do kompetencji twardych. Na etapie pisania CV kompetencje miękkie wydają się nie mieć większego znaczenia, ponieważ każdy może napisać, że ma wysoko rozwinięte zdolności interpersonalne, jednak na etapie rozmowy kwalifikacyjnej bardzo łatwo to zweryfikować. Umiejętność radzenia sobie ze stresem, lekkość wypowiedzi, komunikatywność to atuty kandydata, które doświadczony rekruter może zauważyć już podczas pierwszej rozmowy. Posiadanie takich umiejętności jest szczególnie istotne na stanowiskach kierowniczych. Niektóre umiejętności miękkie dziedziczy się po rodzicach, inne natomiast kształtuje w ciągu życia.

 

Znaczenie kompetencji

To, które kompetencje są istotniejsze często uwarunkowane jest potrzebami danego stanowiska. Jeśli pracodawca będzie potrzebował dobrego grafika, nie będzie zwracał większej uwagi na jego zdolności interpersonalne. W tym przypadku większe znaczenie będą miały jego umiejętności i doświadczenie, czyli kompetencje twarde. Innym razem zdecydowanym atutem będą cechy charakteru, zdolności przywódcze czy łatwość nawiązywania kontaktów, np. na stanowisku menadżerskim.

Na etapie weryfikacji CV kandydatów pracodawca sprawdza, czy dana osoba spełnia wymagania formalne na dane stanowisko. Zatem kompetencje twarde można zweryfikować bez konieczności bezpośredniego kontaktu z kandydatem. Jeśli chodzi o kompetencje miękkie, mogą być one prawdziwą kartą przetargową na etapie rozmowy kwalifikacyjnej.  Trudniej jest bowiem przekonać potencjalnego pracodawcę, że nasze umiejętności idealnie pasują do kultury organizacji, w której będziemy funkcjonować.

 

Wykształcenie i umiejętności jakie posiadamy decydują o tym, czy nasza kandydatura w ogóle będzie brana pod uwagę. Natomiast to zdolności interpersonalne, zaangażowanie w pracę oraz wysoka motywacja mogą zdecydować o zdobyciu danego stanowiska. Kandydaci wyróżniający się takimi cechami uznawani są przez rekruterów za osoby o dużym potencjale. Ważne jest również, aby pozytywne kompetencje miękkie rozwijać, negatywne eliminować, a nowe nabywać.