Doradca zawodowy

Pierwszy dzień w pracy

Pierwszy dzień w pracy

Napisane przez: Katarzyna Szymańska ()
Liczba odpowiedzi: 0


PIERWSZY DZIEŃ W PRACY – WAŻNY RÓWNIEŻ DLA PRACODAWCY


PIERWSZY DZIEŃ W PRACY –...

Powszechnie uważa się, że proces rekrutacji zaczyna się od zainteresowania kandydata daną ofertą, a kończy się na podpisaniu umowy o pracę. Zadanie wykonane, pozostaje już tylko odliczanie dni do pojawienia się nowego pracownika przy biurku, który pewnie w magiczny sposób powinien wpasować się do kultury organizacyjnej firmy i od pierwszego dnia pracować ze stuprocentową wydajnością.

 

Zdaniem Alistaira Coxa – CEO Hays, równie ważną, a często zaniedbywaną częścią procesu rekrutacji, jest proces wdrażania kandydata do pracy w firmie, który zaczyna się na etapie rozmowy kwalifikacyjnej, a kończy się w ciągu kilku pierwszych tygodni od przyjścia do pracy.

 

„Wiele organizacji lekceważy ten niezwykle istotny gest, jakim jest powitanie nowego pracownika w strukturach firmy, przez co mogą już na starcie przegrać walkę o jego zaangażowanie” – tłumaczy Alistair Cox i dodaje – „A przecież to od pierwszego wrażenia zależy często to, jak nowo zatrudniony będzie postrzegał swojego nowego pracodawcę. Dobre wrażenie, to większe zaangażowanie i produktywność”.

 

Odpowiednio przeprowadzony proces przedstawienia pracownika podczas pierwszego dnia pracy pomoże mu stać się częścią firmy, a to z pewnością przełoży się na sukces firmy. Należy pamiętać, że ekscytacja, jaką odczuwają nowo zatrudnione osoby w momencie, gdy dowiadują się, że dostały pracę miesza się z niepokojem, jak sobie poradzą. „Poczucie, że są mile widziani w nowej firmie, którego doświadczą w trakcie pierwszego dnia pracy jest dla nich niezwykle istotne” – mówi Alistair Cox i dodaje – „odpowiednio wsparty, dobrze poinformowany nowicjusz szybko staje się „tubylcem” i dużo szybciej zaczyna pracować na 100 procent swoich możliwości”.

 

Z drugiej strony, nieodpowiednie powitanie świeżo zrekrutowanej osoby „na pokładzie” może prowadzić do wielu potencjalnych zagrożeń. Po otrzymaniu informacji, że firma chce kandydata zatrudnić, powinien on przez cały czas mieć poczucie, że firma jest nim zainteresowana i czeka na jego przyjście – w przeciwnym razie zawsze może się znaleźć ktoś, kto złoży mu kontrofertę. Ponadto warto zastanowić się, jaki wpływ na dotychczasowych pracowników będzie miało przyjście nowego kolegi. Wprowadzenie kogoś zupełnie nieznajomego do zgranego zespołu bez odpowiedniej informacji może być dla wszystkich stron uciążliwym i budzącym niepokój doświadczeniem.

 

„Jestem przekonany, że największą pojedynczą przyczyną porażek rekrutacyjnych jest niedopasowanie jednostki i organizacji, dlatego też już od pierwszego dnia należy wdrożyć procesy przyspieszające socjalizację. Może to być coś tak prostego, jak dostarczanie szczegółowych i kompleksowych informacji na temat modus operandi firmy, zorganizowanie nieformalnych spotkań w trakcie śniadań czy lunchu po to, by zapoznać zespół z nowym pracownikiem” podkreśla Alistair Cox.