Doradca zawodowy

Kompetencje miękkie

Kompetencje miękkie

Napisane przez: Katarzyna Szymańska ()
Liczba odpowiedzi: 0

Abecadło miękkich kompetencji

Coraz częściej pracodawcy zaraz obok listy twardych umiejętności i lat doświadczenia, w wymaganiach punktują kompetencje miękkie. Są to umiejętności, które ułatwiają efektywne współdziałanie w środowisku prywatnym i zawodowym. Do najbardziej znanych należą:

Komunikatywność

Kreatywność

Elastyczność

Asertywność

Samodzielność

Umiejętność pracy w grupie

Zarządzanie czasem

Dynamizm działania

Kompetencje miękkie stanowią bardzo istotny obszar w ocenie atrakcyjności kandydatów, szczególnie na stanowiska sprzedażowe, marketingowe i managerskie. Ale nie tylko. Popularyzacja trendu crossowania wielu dziedzin sprawia, że komunikatywność w przypadku zawodu programisty również okazuje się atutem. Może zdarzyć się tak, że dwóch kandydatów o takich samych kwalifikacjach i stażu pracy, będą walczyć ze sobą jedynie kompetencjami miękkimi. Oczywiście wiele zależy od branży
w jakiej specjalizuje się firma. Zawsze jednak umiejętność sprzedaży samego siebie procentuje.
To właśnie robimy podczas każdej rozmowy kwalifikacyjnej, reklamujemy się jako odpowiedniego pracownika.


Czy zatem powinniśmy ujmować kompetencje miękkie w życiorysie? Czy pozostawić przestrzeń ich prezentacji na spotkaniu tête-à-tête? W przypadku każdego curriculum vitae istotna jest wiarygodność. Nie należy punktować umiejętności, których nie będziemy w stanie obronić podczas rutynowej rozmowy. Otóż jak najbardziej należy chwalić się kreatywnością, ale wówczas, gdy nie boimy się pytań o liczbę liści na drzewie. Samoocena z natury bywa subiektywna. Określając swoje miękkie zalety, można posiłkować się testami psychologicznymi (z dobrze sprawdzonego źródła!). Warto również zasięgnąć bardzo trafnej i wartościowej opinii najbliższych. Prosząc zaufaną osobę
 o szczerą listę cech nas opisujących, zyskujemy bezcenne, obiektywne informacje. 

 Źródło: Poradnik pracownika