Doradca zawodowy

Motywacja pracowników

Motywacja pracowników

Napisane przez: Katarzyna Szymańska ()
Liczba odpowiedzi: 0

Czy motywacja pracowników jest ważna ?


Motywacja do pracy jest bardzo ważna i każdy w mniejszym lub większym stopniu jej potrzebuje. Dzięki niej pracownicy działają efektywniej. Przedstawiamy 8 czynników, które wpłyną pozytywnie na motywowanie pracowników!


Motywacja do pracy – 8 czynników


1. Niezależność

Niezależność motywuje do pracy głównie młodych ludzi, którzy są w jakiś sposób ograniczani finansowo, np. przez rodziców. Ale nie tylko w ich przypadku jest to tak istotne. Możliwość posiadania własnych pieniędzy, które wydamy w tylko dla nas odpowiedni sposób, jest niezwykle pożądana. Dzięki pracy można się bowiem usamodzielnić.


2. Kwestia finansowa

Co wpływa na motywację do pracy? Pieniądze są jednym z najczęściej wskazywanych czynników. Trudno się dziwić, bowiem pracę przede wszystkim podejmujemy właśnie ze względów finansowych. Wszyscy potrzebujemy pieniędzy i jesteśmy w stanie poświęcić więcej, by żyć na odpowiadającym nam poziomie. Dlatego też premie, bonusy, nagrody finansowe są idealne jako motywatory w pracy. Oczywiście nie jedynym, ale z pewnością jednym z ważniejszych.


3. Stabilizacja

Poczucie stabilizacji jest dla wielu osób niezwykle ważne. Dopiero wtedy mogą w pełni skupić się na tym, co robią i dawać z siebie 100%. Praca w ciągłym poczuciu niepewności nie jest tak efektywna, jak ta wykonywana w stabilnych warunkach. Kiedy czujemy, że znaleźliśmy się w miejscu, w którym zostaniemy na dłużej, czujemy większą identyfikację z firmą, co odbija się pozytywnie na wynikach naszej pracy i mamy większa motywacje do pracy.


4. Dobre warunki pracy

Wygodne biurko, dostarczone wszystkie niezbędne materiały, odpowiednia temperatura, dobry sprzęt – te wszystkie czynniki, które wydają się oczywiste, również sprawiają, że motywacja do pracy się zwiększa. Wyobraźmy sobie, że siedzimy na bardzo niewygodnym krześle w zimnym pomieszczeniu, a komputer co chwilę się zawiesza – trudno mówić wówczas o pełnym wykorzystaniu swoich umiejętności i całkowitym skupieniu na zadaniu. Złe warunki pracy sprawiają, że pracownik nie marzy o niczym innym, jak tylko o tym, by wykonać szybko swoje obowiązki i uciec do domu.


5. Miła atmosfera

Miła atmosfera wśród pracowników jest kolejnym elementem, który pomaga w motywacji do pracy. O wiele lepiej wykonuje się zadania wśród pogodnych, pozytywnie nastawionych osób, które sprawiają, że firma staje się niemal drugim domem i miejscem, do którego przychodzimy z przyjemnością. Oczywiście nie chodzi o to, aby cały czas pracy poświęcić na rozmowy ze znajomymi, ale o to, by poczuć się w miejscu pracy naprawdę dobrze i swobodnie. Kiedy wszyscy patrzą na siebie wrogo lub całkowicie obojętnie, stajemy się zestresowani i spięci.


6. Rozwój umiejętności

Wielu ludzi chce się rozwijać i stawać coraz lepszym w swojej dziedzinie. Jeżeli firma umożliwia szkolenia i podnoszenie umiejętności pracowników, może to być doskonałym czynnikiem motywującym. Rozwój osobisty jest bardzo istotny i warto przywiązywać do niego wagę.


7. Niski poziom stresu

Stres nie sprzyja skupieniu, kreatywności i dokładności. Jeżeli czujemy stałe napięcie, jesteśmy podenerwowani, a nawet odczuwamy lęk, z pewnością nie pokażemy 100% swoich możliwości. Niski poziom stresu to doskonała motywacja do pracy.


8. Pochwały

Pochwały bardzo często są najsilniej motywującym czynnikiem dla osób, które chcą się stale rozwijać i starają się wykonywać pracę jak najlepiej. Zdarza się oczywiście, że niektórzy spoczywają na laurach, jednak nie warto z góry przewidywać takiego zakończenia i mimo wszystko chwalić, jeżeli ktoś robi coś dobrze. Oprócz tego, że pochwały są bardzo miłe, niezwykle motywują do wytężonej pracy.


Źródło : Poradnik pracownika