Doradca zawodowy

Kompetencje współczesnego pracownika administracji i nie tylko

Kompetencje współczesnego pracownika administracji i nie tylko

Napisane przez: Katarzyna Szymańska ()
Liczba odpowiedzi: 0

Wizerunek urzędów, instytucji państwowych w dzisiejszych czasach w dużym stopniu buduje czynnik ludzki. Oczekiwania społeczeństwa wobec pracowników służb publicznych są bardzo konkretne i jednoznaczne. Każdy obywatel oczekuje, że zostanie dobrze i profesjonalnie obsłużony przez miłego i cierpliwego urzędnika / urzędniczkę.

Dolnośląska Wyższa Szkoła Służb Publicznych „ASESOR” w swojej misji ma zapis: „kształtowanie i rozwijanie wysokich standardów etycznych, wrażliwości społecznej i kultury osobistej, potencjału intelektualnego, wzmacniających rozwój osobisty i profesjonalny studentów oraz stymulujących rozwój społeczny…” (źródło: www.asesor.pl). Zatem drogi Słuchaczu, warto się bliżej przyjrzeć współczesnym standardom i kluczowym kompetencjom w odniesieniu do sektora administracji publicznej, tak aby w przyszłości stać się kompetentnym pracownikiem.

Kompetencje dotyczą sfery pracy i są określane jako zdolność wykonywania zadań w zawodzie dobrze lub skutecznie, zgodnie z wymaganiami stanowiska pracy, wspierane umiejętnościami
i wiedzą oraz cechami psychofizycznymi.

Kompetencje określają związek między naszymi indywidualnymi zdolnościami i cechami osobowości
a cechami wymaganymi do sprawnego wykonywania zadań zawodowych (definicja Międzynarodowej Organizacji Pracy).

Na kompetencje składają się:

pliki/asesor/BK/Artykuly/kompetencje.jpg

Umiejętności (element miękki) – wszystko to, co potrafimy, co nabywamy w ciągu naszego życia, nasze zdolności i talent.

Wiedza (element twardy) - ogół wiarygodnych informacji o rzeczywistości wraz z umiejętnością ich wykorzystywania.

Kwalifikacje (element twardy) – formalne potwierdzenie nabytych umiejętności i wiedzy (dyplomy, certyfikaty, uprawnienia). Dotyczą sfery edukacji i oznaczają wyuczone lub nabyte w drodze doświadczenia sprawności.

Cechy psychofizyczne (element miękki) - mogą być wrodzone lub nabyte; to cechy takie jak: osobowość, inteligencja, odporność na stres, reakcje i zachowania w określonych sytuacjach czy kultura osobista.

Kompetencje nie są stałe, dane raz na zawsze. Przeciwnie – są dynamiczne i stale aktualizowane. To potencjał, który uwidacznia się w zachowaniu człowieka, w interakcji lub podczas realizacji zadań.

Unia Europejska w ramach strategii „Life Long Learning”, czyli „Uczenia się przez całe życie”, której głównym celem jest budowanie konkurencyjnej, dynamicznej i opartej na wiedzy gospodarki poprzez inwestowanie w zasoby ludzkie, opracowała zespół  Dziewięciu Kluczowych Kompetencji, które powinny charakteryzować Europejczyka, który chce odnaleźć swoje miejsce na wspólnotowym rynku pracy. Są to kompetencje ogólne, nieodnoszące się do żadnej konkretnej branży, jednakże ich posiadanie sprawia, że kandydat będzie w stanie skutecznie realizować postawione przed nim zadania.