Doradca zawodowy

Kompetencje kluczowe na rynku pracy

Kompetencje kluczowe na rynku pracy

Napisane przez: Katarzyna Szymańska ()
Liczba odpowiedzi: 0


Kompetencje (umiejętności) twarde i miękkie - czym są, czy można je doskonalić? Przykłady kompetencji

Każdy pracodawca szuka kandydata na stanowisko pracy, który będzie wypełniał swoje obowiązki sumiennie i starannie, a ponadto będzie mógł pochwalić się szeregiem kompetencji, które wpłyną pozytywnie na całokształt funkcjonowania zespołu w pracy. Umiejętności twarde i umiejętności miękkie to wyrażenia, które bardzo często można zaobserwować zarówno w cv, jak i w ogłoszeniach o pracę. Co znajduje się pod tymi hasłami? Czym są umiejętności twarde i miękkie i czy można je w jakiś sposób doskonalić?

Rynek pracy rządzi się swoimi, często rygorystycznymi zasadami. Obecnie liczy się nie tylko solidne wykształcenie czy ukończone kursy, ale także szereg umiejętności i predyspozycji, które mogą pozytywnie wpłynąć na proces rekrutacji, a także na dalsze sukcesy w pracy. Obecna sytuacja na rynku pracy pozwala na wnikliwy dobór osób na dane stanowisko pracy. W trakcie rekrutacji ważne jest odpowiednie zaprezentowanie się, a także ukazanie wszystkich swoich umiejętności na kartce w postaci CV. Jakie wpisać umiejętności w CV? Które z nich szczególnie mogą zainteresować pracodawcę? O tym w dalszej części artykułu.

Co to są kompetencje - umiejętności?

Kompetencje to ogół predyspozycji danej osoby, czyli wszelkie cechy i umiejętności, dzięki którym możliwa jest realizacja celów życiowych. Dysponowanie określoną kompetencją wiążę się z koniecznością wykorzystywania pewnych zasobów wiedzy, które umożliwią realizację celów, jakie pracodawca stawia przed nami. Wiedza ta może dotyczyć zarówno mierzalnych kompetencji, jak na przykład obsługa programu komputerowego, jak i umiejętności, które nabywamy w trakcie socjalizacji jak na przykład punktualność, umiejętność pracy w grupie czy predyspozycje przywódcze. Kompetentny człowiek to taki, który nie tylko dysponuje odpowiednią wiedzą i umiejętnościami, ale także potrafi wykorzystywać je w praktyce. W działach HR kompetencje traktuje się najczęściej jako indywidualne cechy, które umożliwiają określenie potencjału danej osoby.

Kompetencje miękkie i kompetencje twarde w CV

Specjaliści zalecają, aby w CV wpisywać wszystkie swoje zdolności nawet wtedy, kiedy wydają się nam niepotrzebne. W życiorysie wspomnieć należy nie tylko o wykształceniu, ale i o doświadczeniu, gdyż specjaliści do spraw HR najczęściej nad tą rubryką pochylają się najdłużej. Czy jest to jednak jedyna rubryka, która przyciąga wzrok rekruterów? Nie! Sekcja umiejętności to obszar, który jest bez wątpienia najchętniej przeglądanym i analizowanym obszarem CV. To w nim wpisujemy wszystkie kompetencje miękkie i kompetencje twarde. Jakie umiejętności interpersonalne wpisać w życiorysie?

Umiejętności, kompetencje twarde (ang. hard skills)

Umiejętności twarde to umiejętności, które są mierzalne. Nabywamy je w toku nauki na szkoleniach, studiach czy warsztatach. Umiejętności twarde to także staże, praktyki i wolontariat. Można powiedzieć, że jest to zaplecze techniczne, ponieważ w tym przypadku udało nam się opanować pewne narzędzia, dzięki którym wykonywanie pracy będzie znacznie bardziej efektywne. Bez wątpienia kompetencje twarde bardzo przydają się wżyciu zawodowym. Umiejętności twarde to nic innego niż połączenie wiedzy i umiejętności. Są one w pewnym sensie mierzalne, gdyż można je potwierdzić uzyskanym certyfikatem. Dlaczego umiejętności twarde i są ważne i dlaczego są to jedne z najchętniej czytanych umiejętności w cv? Dzieje się tak głównie dlatego, że pracodawca może dokładnie określić to, co pracownik już umie, a czego jeszcze trzeba go nauczyć.

Przykłady umiejętności twardych

Wśród umiejętności twardych wymienić można:

  • znajomość języków obcych,
  • prawo jazdy,
  • specjalistyczne kursy,
  • staże,
  • znajomość programów komputerowych,
  • umiejętność wystawiania faktur,
  • umiejętność zarządzania magazynem, itd.

Warto zauważyć, że kompetencje twarde bardzo często określane są w systemie zero-jedynkowym, co oznacza, że albo się te umiejętności ma, albo się ich nie ma. Umiejętności te można jednak bardzo łatwo potwierdzić uzyskanym certyfikatem lub dotychczas wykonaną pracą na przykład za pomocą wybranego programu komputerowego.

Umiejętności, kompetencje miękkie (ang. soft skills)

Kompetencje miękkie to nic innego, niż cechy psychofizyczne, a także umiejętności społeczne i interpersonalne, które związane są z osobowością danej osoby. Bardzo często mają one bardzo duży wpływ na całokształt pracy grupy. Mają ogromny wpływ na dynamikę pracy grupy, a także na relacje pomiędzy pracownikami i efekty pracy. Rekruterzy biorą je na równi z umiejętnościami twardymi, nierzadko przywiązując do nich znacznie większą wagę, niż do umiejętności twardych. Niestety ten rodzaj kompetencji jest trudny do zmierzenia i stanowi często subiektywną ocenę danej osoby względem siebie. Nie oznacza to jednak tego, że w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej nie zostaniemy poddani testom, które by zmierzyły te umiejętności.

Przykłady kompetencji miękkich

Wśród kompetencji miękkich wymienić można:

  • komunikatywność,
  • kreatywność,
  • etykę pracy,
  • przystosowanie,
  • umiejętność pracy w grupie,
  • przywództwo,
  • zarządzanie czasem,
  • umiejętności interpersonalne.

Kompetencje miękkie mają szczególne znacznie w przypadku pracy, w której ważny jest kontakt z klientem.

Jakie umiejętności wpisać w CV, aby zrobić wrażenie na pracodawcy?

Jakie umiejętności interpersonalne robią na pracodawcy największe wrażenie? W jaki sposób sprawić, aby wypisane umiejętności nie były jedynie pustymi słowami? W trakcie pisania umiejętności twardych warto skupić się maksymalnie na konkretach. Dzięki różnym wskaźnikom pracodawca będzie w stanie zweryfikować, czy wymienione umiejętności nie są jedynie pustymi słowami.

Zamiast napisać ''Bardzo dobra znajomość języka angielskiego'' wpisz ''Znajomość języka angielskiego na poziomie C1 w mowie i piśmie''. Zamiast pisać ''Znajomość programów obsługi faktur'' wymień konkrety ''3-letnie doświadczenie w programie do fakturowania Subiekt''. W przypadku umiejętności miękkich należy kierować się subiektywną, aczkolwiek rzeczową oceną siebie. Warto w tym miejscu także posiłkować się maksymalną liczbą konkretów. W przypadku pisania o umiejętności zarządzania grupą wypisz, jak wiele zespołów było przez Ciebie nadzorowanych i z ilu osób składał się zespół. Wymieniając stałe podnoszenie kwalifikacji, napisz o tym, jakie obecnie kursy kończysz lub ile godzin w tygodniu poświęcasz na swój rozwój. W przypadku umiejętności zarządzania czasem wymień przykłady, takie jak stosowanie tablic korkowych, korzystanie z urządzeń mobilnych, czy stosowanie karteczek post-it.

Jakie cechy są ważne dla pracodawców?

W trakcie pisania własnego CV warto być obiektywnym i szczerym. Niestety, współczesne rozmowy kwalifikacyjne to także sprawdzian, podczas którego poszczególne umiejętności mogą być zweryfikowane, dlatego nie opłaca się kłamać. Poniżej przedstawiam  listę, która może stanowić pewnego rodzaju inspirację. Być może uznasz, że te umiejętności w cv znajdą swoje miejsce? Oto kilka przykładów:

  • elastyczność,
  • odpowiedzialność,
  • kreatywność,
  • dobra organizacja pracy,
  • umiejętność szybkiego uczenia się,
  • zaangażowanie,
  • punktualność,
  • umiejętność pracy pod presją,
  • kultura osobista,
  • łatwość nawiązywania kontaktów,
  • wielozadaniowość,
  • wszelkie szkolenia i staże.

Jak dostrzec w sobie umiejętności miękkie?

Jeżeli masz problem z określeniem swoich umiejętności miękkich poprosić bliskich, aby pomogli w tym zadaniu. Być może zauważą oni, że cenisz punktualność? Być może cechą tą okaże się dar do jednania ludzi oraz precyzja i dokładność? Być może któraś osoba zauważy, że jesteś uczciwą i pracowitą osobą? Jeżeli masz wątpliwości dotyczące swoich umiejętności miękkich, wykorzystaj dostępne kursy, dzięki którym ich rozwój stanie się szybszy. Obecnie niezwykle popularne stają się kursy asertywności, zarządzania czasem lub kursy kreatywnego myślenia.