Doradca zawodowy

Kompetencje przyszłości a kompetencje kluczowe

Kompetencje przyszłości a kompetencje kluczowe

Napisane przez: Katarzyna Szymańska ()
Liczba odpowiedzi: 0

Kompetencje przyszłości – zobacz, co warto wiedzieć

  • Wiedza, kwalifikacje, umiejętności, doświadczenie. Pojęcia te mają odrębne znaczenia, ale wszystkie są związane z jednym słowem: KOMPETENCJE. Czym więc są kompetencje? Które z nich będą przydatne w przyszłości? Jak i gdzie je zdobyć?

    Odpowiedzi właśnie na te pytania znajdziecie poniżej.

    Według definicji, kompetencje są połączeniem trzech atrybutów: wiedzy, umiejętności i postawy. Wyróżniają one daną osobę łatwością sprawnej i skutecznej realizacji zadań.

     

    Wyróżniamy dwie główne grupy kompetencji:

    1.    Kompetencje  twarde, czyli kwalifikacje zawodowe – są zdobywane podczas szkoleń, kursów, nauki szkolnej, studiów. Stanowią konkretne umiejętności specjalistyczne potwierdzone zaświadczeniami, dyplomami, świadectwami, certyfikatami.

    2.    Kompetencje społeczne, zwane miękkimi – koncentrują się na zachowaniu człowieka, przyjmowanych przez niego postawach, sposobie bycia. Dotyczą przede wszystkim zarządzania własną osobą, motywacji do wykonywania określonych czynności oraz posiadania umiejętności interpersonalnych.

      I jeszcze jedno pojęcie: kompetencje kluczowe, czyli takie, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego. Połączenie wiedzy, umiejętności i odpowiednich postaw ma za zadanie usprawniać włączanie się w życie społeczne, aktywne obywatelstwo i możliwość znalezienia pracy.

     Które z kompetencji są obecnie najbardziej poszukiwane na rynku pracy?

    Można to zauważyć, przeglądając aktualne oferty pracy. Warto też sięgnąć po prognozy dotyczące wymagań przewidywanych w późniejszej przyszłości. Jedna z takich prognoz została przedstawiona w raporcie Adecco „Kompetencje przyszłości – czwarta rewolucja przemysłowa w Europie Wschodniej”.

     Według wymienionego raportu, poszukiwanymi w przyszłości kompetencjami twardymi będą:

    • zarzadzanie strategiczne w IT,
    • inżynieria mechaniczna,
    • obsługa wózka widłowego,
    • marketing i reklama,
    • inżynieria lotnicza,
    • pozycjonowanie w wyszukiwarkach,
    • cyberbezpieczeństwo,
    • analityka danych,
    • analiza finansowa.

     Przyszłościowe kompetencje miękkie to:

    • kreatywność,
    • przywództwo i zarządzanie kryzysowe,
    • wytrwałość i odporność,
    • elastyczne rozwiązywanie problemów,
    • wzajemne zrozumienie kulturowe,
    • przedsiębiorczość,
    • umiejętność analizowania danych,
    • zręczność i szybkie uczenie się.

     Łącząc wskazania dotyczące poszukiwanych kwalifikacji zawodowych i umiejętności społecznych, wymienia się też przyszłościowe kompetencje kluczowe, do których należą:

    • porozumiewanie się w języku ojczystym,
    • porozumiewanie się w językach obcych,
    • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo- techniczne,
    • kompetencje informatyczne,
    • umiejętność uczenia się,
    • kompetencje społeczne i obywatelskie,
    • inicjatywa i przedsiębiorczość,
    • świadomość i ekspresja kulturalna.

     Chcąc w przyszłości zdobyć dobrą pracę, warto już w trakcie planowania kariery kierować się swoimi zainteresowaniami i predyspozycjami, ale także uwzględnić potrzeby pracodawców w zakresie cenionych kompetencji.

    Należy też pamiętać o tym, aby zadbać nie tylko o zdobycie dobrych, poszukiwanych na rynku pracy kwalifikacji i umiejętności zawodowych, ale również o rozwijanie kompetencji miękkich.
     

    Dobrym sposobem na zdobycie i doskonalenie przydatnych kompetencji jest aktywny udział w różnych zajęciach szkolnych i pozaszkolnych, np. warsztatach, szkoleniach, kursach, projektach edukacyjnych. Ciekawą formą nabywania dodatkowych umiejętności i rozwijania zainteresowań może być też zaangażowanie się w działalność sportową, artystyczną czy charytatywną.

     

    Nabyte i doskonalone kompetencje na pewno pomogą w osiągnieciu w przyszłości sukcesów w życiu zawodowym i osobistym.